Hem » Uncategorized » Raphael Mabo : Hitta styrka och fred

Raphael Mabo : Hitta styrka och fred

Det är lätt att säga att vi lever i oroliga tider nu. Våld, terror, människor som skadar andra människor, olika krig, bomber, explosioner, attacker… I dagens informationssamhälle har allt detta kommit närmare oss, olika händelser i världen är mer som att det händer i närheten av oss. Vi känner, vi oroas, vi blir ledsna och vi blir rädda – människors grymheter gentemot andra människor.

Jag känner med dem som drabbas av våld, jag gråter med de som gråter, jag känner sorg med de som sörjer en förlorad anhörig eller vän. Det finns över världen på olika sätt, olika former, och påminner oss om att vi alla är människor, vi alla känner, vi berörs. Inför våld och döden är vi alla lika sårbara, oavsett etnisk eller kulturell bakgrund, religiös tro eller icke tro, sexuell läggning eller könsidentitet, fattig eller rik.

Jag stänger ner sociala medier och går ut i naturen och andas. Det är så lätt känna hat och vilja attackera, angripa, möta våld med våld. Det är så lätt att kollektivt skuldbelägga människor. Terror, våld, krig – är komplicerat, det finns inga enkla svar. Det handlar både om varje individs egen psykiska hälsa, ansvar för sina egna handlingar, och om strukturer i samhället som diskriminerar och förtrycker och skapar konfliktytor.

Det som jag tror på och fortsätter att tro på, det som jag känner när jag går i naturen och ser den här planetens skönhet, grönska och allt liv som flödar här, det är att möter vi våld och hat och terror med våld, hat och terror så bygger vi bara vidare på det. Jag tror på kärlek, omsorg, solidaritet och att bygga ett samhälle baserat på mänsklighet, fred och respekt oavsett bakgrund.

Det kan vara överväldigande med informationssamhället, det är lätt att dras med i olika åsikter och drev. Jag tror på att det är viktigt att ta stunder ifrån dessa intryck, att ta en paus ibland och gå inåt. Meditation, inre resa, och lyssna på naturen som fåglarna och vinden. Se grönskan. Hitta kraft i naturen, hitta styrka, låt vinden, luften, naturens ljud rensa sinnet, låt stress rinna av.

Idag är det söndag, jag ser ut över grönskan. Det är regn i luften. Jag sitter och andas, är, observerar. Jag hoppas och jag tror på människan, på mänskligheten. På fred och samvaro, att bygga gemensamt och tillsammans. Det är tankar från mig idag.

Kommentera

